GMC DUKW 353 (1944)

História


V roku 1941 kedy už prebiehala sériová výroba vozidla GMC CCKW prišla požiadavka na obojživelné vozidlo s nosnosťou 2,5 tony. Bolo postavené na základe CCKW s pridaním mechanizmov na plavbu a s trupom lode a prvý prototyp bol odskúšaný v júli 1942. Prototyp DUKW obstál skúšky na výbornú a ihneď prešiel do sériovej výroby, ktorú opustilo celkovo 21 147 kusov.

Od začiatku produkcie až do konca v auguste 1945 bolo urobených cez 500 inovácii pre lepšie jazdné vlastnosti a bezpečnosť. Zaujímavosťou je aj to, že bolo jedno z prvých vozidiel, ktoré malo centrálne dofukovanie kolies. DUKW, prezývane “DUCK“ bolo používané vo všetkých spojeneckých armádach po celom svete v rôznych modifikáciách, od valníku, cez 105 mm húfnicu až po transportér lietadiel. Počas vojny zohralo kľúčovú rolu pri mnohých vylodeniach od Pacifiku, cez Taliansko až po Normandiu, kedy dovážali všetok materiál z lodí na súš a naspäť bralo ranených.

Vozidlo v zbierke malo americké markingy a doviezli sme ho z Anglicka. Domnievame sa, že pri vylodení v Normandii alebo podobnej operácii bolo potopené nakoľko pri čistení sa našlo aj množstvo mušlí v trupe.

Technický popis


Rok výroby 1944
6x6

Motor: GMC typ 270, benzínový 6-valec, OHV, 4416 ccm, 104 hp pri 2750 ot./min.
Prevodovka: Warner, 5 vpred + 1 vzad
Max. rýchlosť: 80 km/hod, vo vode 10 km/hod
Spotreba: 35-40 litrov/100km
Výrobca: Yellow Truck & Coach Mfg. Co., Pontiac, Michigan
Nosnosť: 2,5 tony alebo 25 mužov
Navijak: zadný 4,5 tony

Galéria