Ward LaFrance M1A1 S5 (1945)

História


Začiatkom 2. svetovej vojny v Európe bolo nutné vyvinúť nové vyslobodzovacie vozidlo. Odpovedala na to firma Ward LaFrance Trucks so sídlom New York s modelom M1 série 2 až 4 (model 1000), ktorých vyrobila 69 kusov na skúšku. Do konca roku 1941 ich bolo vyrobených 330.

Medzi rokmi 1942 a 1943 boli vyrábané vozidlá firmou Kenworth Motor Truck Company. Bol to MODEL 570 a 571, ktorých bolo vyrobených 100. Všetky série M1 do roku 1943 mali ručne ovládané rameno.

Začiatkom roka 1943 zhotovila Ward LaFrance nový model M1A1 séria 5, ktorý mal už rameno poháňané motorom a mierne sa zmenil dizajn z oblých tvarov na typicky hranaté. Vozidlá vstúpili do armády už v tom istom roku. Ward LaFrance M1A1 S5 sa vcelku hodil do stredne ťažkého terénu aj napriek svojej hmotnosti. Ale mal svoje obmedzenia kvôli slabšiemu motoru, čiže nesmelo ísť do väčšieho stúpania v teréne ako 8%, takže jeho nevýhodami bola veľká spotreba paliva, slabší motor a na tú dobu bol enormne drahý (14 000 USD – približne 160 000 dnešných USD).

V roku 1943 vyrobili aj obrnený prototyp M1A1 MODEL B pre použitie priamo na bojisku.

Naše vozidlo v zbierke slúžilo v americkej armáde do roku 1948, kedy bolo odkúpené francúzskou armádou. V roku 1985 sa podarilo súkromníkovi toto vozidlo kúpiť od armády a ostalo v jeho zbierke až do roku 2006, kedy sme ho objavili v malej dedinke pri Paríži.
v Celkovo bolo vyrobených približne 3500 kusov.

Technický popis


Rok výroby 1945

Motor: Continental 22R, benzínový 6-valec, 8210 ccm, 145 hp pri 2400 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová
Max. rýchlosť: 72 km/hod
Spotreba: 70-90 litrov/100km
Výrobca: Ward LaFrance Truck division of Elmira, New York
Nosnosť: 14,2 tony (v teréne)
Parametre: predný 9 ton, zadný 21 ton, zdvih ramena 7,2 tony

Galéria